๐๐๐๐
KERALA ACCOUNT CODE VOLUME 1
FORM OF ACCOUNTS
Main Division of Accounts
. (a) The Government Accounts shall be kept in the following three parts:—
PERIOD OF ACCOUNTS
The Government accounts of a year may be kept open for a certain period in the following year of completion of the various accounting process inter alia in respect of the transactions of March for the carrying out of certain inter-departmental adjustments and for the closing of the accounts of several Provident Funds and Suspense heads. Adjustments may also be made after the close of the year owing to mispostings and misclassifications coming to notice after 31st March.
เดിเดฒ เด เดจ്เดคเตผ เดตเดുเดช്เดชുเดคเดฒ เด്เดฐเดฎീเดเดฐเดฃเด്เดเตพ เดจเดเดช്เดชിเดฒാเด്เดുเดจ്เดจเดคിเดจും เด เดตเดธാเดจിเด്เดുเดจ്เดจเดคിเดจുเดฎാเดฏി เดฎാเตผเด്เดിเดฒെ เดเดเดชാเดുเดเดณുเดฎാเดฏി เดฌเดจ്เดงเดช്เดชെเด്เด് เดตിเดตിเดง เด เด്เดൗเดฃ്เดിംเด് เดช്เดฐเด്เดฐിเดฏเดเตพ เดชൂเตผเดค്เดคിเดฏാเด്เดിเดฏ เด เดുเดค്เดค เดตเตผเดทเดค്เดคിเตฝ เดเดฐു เดตเตผเดทเดค്เดคെ เดธเตผเด്เดാเตผ เด เด്เดൗเดฃ്เดുเดเตพ เดเดฐു เดจിเดถ്เดിเดค เดാเดฒเดฏเดณเดตിเตฝ เดคുเดฑเดจ്เดจിเดฐിเด്เดാം. เดจിเดฐเดตเดงി เดช്เดฐൊเดตിเดกเดจ്เดฑ് เดซเดฃ്เดുเดเดณുเดെเดฏും เดธเดธ്เดชെเตปเดธ് เดนെเดกുเดเดณുเดെเดฏും เด เด്เดൗเดฃ്เดുเดเตพ. เดฎാเตผเด്เด് 31 เดจ് เดถേเดทം เดคെเดฑ്เดฑാเดฏ เดชോเดธ്เดฑ്เดฑുเดเดณും เดคെเดฑ്เดฑാเดฏ เดตเตผเด്เดീเดเดฐเดฃเด്เดเดณും เดถ്เดฐเดฆ്เดงเดฏിเตฝเดช്เดชെเด്เดเดคിเดจാเตฝ เดตเตผเดทാเดตเดธാเดจเดค്เดคിเดจുเดถേเดทം เด്เดฐเดฎീเดเดฐเดฃเด്เดเดณും เดจเดเดค്เดคാം.
(A) During a financial year from 1st April to 31st March
(B) During a year from 1st January to 31st December
(C) During a year from 1st September to 31st August
(D) None of the above
2. What is the accounting period adopted by Governments in India for preparing the Annual Accounts ?
(A) 1st April to 31st March
(B) 1st January to 31 December
(C) 1st March to the last day of February
(D) None of the above
3. .What is the cash basis of accounts?
(A) Actual cash receipt and disbursement basis accounting
(B) Cash Accrual basis accounting
(C) Transaction through book adjustment
(D) None of these
4. Misclassification of an expense incurred on 12th March 2020 has detected on 14th April 2020. This mistake can be rectified in the accounts for which year ?
(A)2019-20
(B) 2020-21.
(C) Cannot be rectified
(D) None of the above
CASH BASIS OF ACCOUNTS
๐ The transactions in Govt. accounts shall represents the actual cash receipts and disbursements during a financial year is :
(A) Double entry system of accounts
(B) Cash basis of accounts
(C) Accrual basis of accounts
(D) None of the above
๐ The transactions in Government accounts in a financial year shall represent :
(A) The actual cash receipts and disbursements during a financial year
(B) Amount due to be received by Government
(C) Amount due to be expended by Government
(D) None of the above
๐:-Accounting of transactions on the basis of actual cash payments and cash receipt is called __________?
A:-Cash basis accounting
B:-Accrual basis accounting
C:-Hybrid System of accounting
D:-Double entry accounting
CURRENCY IN WHICH ACCOUNTS ARE KEPT
(D) Indian Currency
เดേเดจ്เดฆ്เดฐเดธเตผเด്เดാเดฐിเดจ്เดฑെ เดിเดฒ เดฏเดฅാเตผเดค്เดฅ เดธ്เดฑ്เดฑെเตผเดฒിംเด് เดเดธ്เดคിเดเดณെเดฏും เดฌാเดง്เดฏเดคเดเดณെเดฏും เดช്เดฐเดคിเดจിเดงീเดเดฐിเด്เดുเดจ്เดจ เดเดเดชാเดുเดเตพ เดเดดിเดെ, เดฏുเดฃൈเดฑ്เดฑเดก് เดിംเด്เดกเดค്เดคിเตฝ เดจเดเด്เดുเดจ്เดจ เดേเดจ്เดฆ്เดฐ, เดธംเดธ്เดฅാเดจ เดธเตผเด്เดാเดฐുเดเดณുเดെ เดเดฒ്เดฒാ เดเดเดชാเดുเดเดณും เดംเด്เดฒเดฃ്เดും เดเดจ്เดค്เดฏเดฏും เดคเดฎ്เดฎിเดฒുเดณ്เดณ เด เด്เดൗเดฃ്เด് เดเดฑเดจ്เดฑ് เดตเดดി เดเดจ്เดค്เดฏเดฏിเดฒേเด്เด് เดช്เดฐเดคിเดฎാเดธം เดൈเดฎാเดฑും. เดเดจ്เดค്เดฏเตป เดเดฑเตปเดธിเดฏാเดฏി เดชเดฐിเดตเตผเดค്เดคเดจം เดെเดฏ്เดคเดคിเดจുเดถേเดทം เดเดจ്เดค്เดฏเตป เดชുเดธ്เดคเดเด്เดเดณിเตฝ เด เด്เดൗเดฃ്เด് เดเดฐു เดฏเดฅാเตผเดค്เดฅ เดธ്เดฑ്เดฑെเตผเดฒിംเด് เดธ്เดตเดญാเดตเดค്เดคിเดจ്เดฑെ เดเดเดชാเดുเดเตพ, เดเดฆാ. เดിเดฒ เดเดเด്เดเตพ, เดจിเด്เดทേเดชเด്เดเตพ, เด เดก്เดตാเตปเดธുเดเตพ, เดธเดธ്เดชെเตปเดธ്, เดชเดฃเดฎเดฏเดฏ്เด്เดเตฝ เดคเดฒเดตเดฑുเดเตพ เดเดจ്เดจിเดตเดฏ്เด്เด് เดീเดดിเดฒുเดณ്เดณ เดേเดจ്เดฆ്เดฐ เดธเตผเด്เดാเดฑിเดจ്เดฑെ เดธ്เดฑ്เดฑെเตผเดฒിംเดിเตฝ เดธൂเด്เดทിเด്เดിเดฐിเด്เดുเดจ്เดจ เดเดเดชാเดുเดเตพ เด เดตเดธാเดจเดฎാเดฏി เดเดจ്เดค്เดฏเดฏിเดฒെ เดนൈเด്เดเดฎ്เดฎീเดทเดฃเดฑുเดെ เดชുเดธ്เดคเดเด്เดเดณിเตฝ เดเดฃเด്เดാเด്เดും. เดฒเดฃ്เดเตป. เดേเดจ്เดฆ്เดฐเดธเตผเด്เดാเดฐിเดจ്เดฑെ เดตാเตผเดทിเด (เดงเดจเดാเดฐ്เดฏ) เด เด്เดൗเดฃ്เดുเดเดณിเดฒ്, เด เดเดเดชാเดുเดเตพ เดฌเดจ്เดงിเดช്เดชിเด്เด เดเดจ്เดค്เดฏเตป เดเดเดชാเดുเดเดณുเดฎാเดฏി เดธംเดฏോเดിเดช്เดชിเด്เด് เดฐൂเดชเดฏിเตฝ เดช്เดฐเดฆเตผเดถിเดช്เดชിเด്เดും, เด เดคേเดธเดฎเดฏം เดേเดจ്เดฆ്เดฐ, เดธംเดธ്เดฅാเดจ เดธเตผเด്เดാเดฐുเดเดณുเดെ เดธംเดฏോเดിเดค เดงเดจเดാเดฐ്เดฏ, เดฑเดตเดจ്เดฏൂ เด เด്เดൗเดฃ്เดുเดเดณിเตฝ เด เดต เดฐൂเดชเดฏിเดฒും เดธ്เดฑ്เดฑെเตผเดฒിംเดിเดฒും เดാเดฃിเด്เดും.
(1) Revenue
[consisting of sections for Receipt Heads (Revenue Account) and Expenditure Heads (Revenue Account)].
(2) Capital, Public Debt, Loans, etc.,
[consisting of sections for Receipt Heads (Capital Account), Expenditure Heads (Capital Account) and Public Debt, Loans and Advances, etc.]
1. The government accounts are kept in:
(A) Two part
(B) Six part
(C) Four part
(D) Three part
(D) Three part
2.. The part I of the Government account is called:
(A) Consolidated fund
(B) Contingency fund
(C) Statement of Loans and advances
(D) Public account
3. Which of the following does not come under the main division of Government accounts?
(A) Consolidated Fund
(B) Contingency Fund
(C) Sinking Fund
(D) Public Account
4..How many main divisions are there in Part - 1 of the Government accounts ?
(A) 6
(B) 3
(C) 4
(D) 2
5. One division of Consolidated Fund is Capital, Public Debt, Loans etc. The other is :
(A) Revenue
(B) Loans
(C) Debts
(D) Grants
6.The tax revenue are credited in:
(A) Contingency Fund
(B) Treasury Savings Bank Account
(C) Public Account
(D) Consolidated Fund
7. Expenditure Heads (Capital Account) shall deal with expenditure usually met from:
(A) Revenue receipts:
(B) Capital receipts
(C) Sinking funds
(D) Borrowed funds
8. The transactions relating to loans raised by the Government are accounted under :
(A) Public Debt & Loans and Advances
(B) Capital Account
(C) Public Debt
(D) None of the above
9. Contingency Fund of the State is set up under Article ............of the Constitution of India
(A)267
(B) 276
(C) 249
(D) 266
10. In the Government Accounts the transactions relating to Debt, Deposits, Advances, which Government incurs liability to repay the moneys received shall be recorded in
(A) Consolidated Fund (Part I)
(B) Contingency Fund (Part II)
(C) Public Account (Part III)
(D) Appropriation Account
๐ Letters of English alphabet denote:
(A) Major Head
(B) Sectors
(C) Minor Head
(D) Sub-Major Head
(A) Section
(B) Function
(C) Scheme
(D) Programme
Receipt major heads on Revenue Account are assigned the block of consecutive serial numbers from 0020 to 1999 and
the Expenditure major heads on Revenue Account the block from 2011 to 3999.
๐. The expenditure major heads on Revenue Account are assigned be block of consecutive serial numbers from :
(A) 0001-1999
(B) 2011-3999
(C) 6001-6010
(D) 4011-4999
(A) 6210
(B) 4210
(C)3210
(D) 7210
(B) 6452
(C) 4452 ·
(D) 5452
The only major head Contingency Fund Part II Contingency Fund is assigned the code number 8000.
(A) 801
(B) 800
(C) 8000
(D) 9000
(A) 2009
(B) 0009
(C) 4009
(D) 8009
๐.Out of the following which does not include Revenue Receipts?
(A) Borrowing
(B) Non taxes
(C) Taxes
(D) Grand-in-aid
เด เดോเดกിเดซിเด്เดേเดทเตป เดชเดฆ്เดงเดคിเดฏുเดെ เดช്เดฐാเดงാเดจ്เดฏเดตും เดช്เดฐเดตเตผเดค്เดคเดจ เดฐീเดคിเดฏും เดเดจിเดช്เดชเดฑเดฏുเดจ്เดจ เดเดฆാเดนเดฐเดฃเด്เดเดณിเตฝ เดจിเดจ്เดจ് เดต്เดฏเด്เดคเดฎാเดും, “เดธാเดฎ്เดชเดค്เดคിเด เดธേเดตเดจเด്เดเตพ” เดเดจ്เดจ เดฎേเดเดฒเดฏിเดฒെ “เดธോเดท്เดฏเตฝ เดเดจ്เดฑ് เดเดฎ്เดฏൂเดฃിเดฑ്เดฑി เดธเตผเดตീเดธเดธ്”, “เด เด്เดฐിเดเตพเด്เดเตผ” เดเดจ്เดจീ เดฎേเดเดฒเดฏിเดฒെ 'เดฎെเดกിเด്เดเตฝ' เดเดจ്เดจ เดช്เดฐเดตเตผเดค്เดคเดจเดค്เดคിเดจ്เดฑെ major heads. เดുเดตเดെ เดธൂเดിเดช്เดชിเด്เดിเดฐിเด്เดുเดจ്เดจเดคുเดชോเดฒെ เด major headsเดเตพเด്เด് เดോเดก് เดจเดฎ്เดชเดฑുเดเตพ เดเดฃ്เดാเดും: -
Receipt Expenditure Major Head (Revenue Account) | Major Capital Head(Revenue Account) | Loan Major Head | Major Head |
0210– Medical; &Public Health | 2210– Medical; &Public Health | 4210–Capital outlay on Medical &Public Health | 6210–Loans for Medical &Public Health |
0401–Crop Husbandary | 2401–Agriculture | 4401–Capital outlay on Agriculture |
เดฎുเดเดณിเตฝ เดธൂเดിเดช്เดชിเด്เด เดจാเดฒ് เดตിเดญാเดเด്เดเตพเด്เด് [Section] เดീเดดിเดฒുเดณ്เดณ เดเดฐേ เดซംเด്เดทเดจുเดฎാเดฏി เดฌเดจ്เดงเดช്เดชെเด്เด Major Headเดเดณുเดฎാเดฏി เดฌเดจ്เดงเดช്เดชെเด്เด เดോเดก് เดจเดฎ്เดชเดฑുเดเตพ เดคുเดเตผเด്เดเดฏാเดฏി เด്เดฐเดฎീเดเดฐിเด്เดുเดฎ്เดชോเตพ, เดเดฐോเดนเดฃ เด്เดฐเดฎเดค്เดคിเตฝ เดชเดฐเดธ്เดชเดฐം 2000 เดต്เดฏเดค്เดฏാเดธเดช്เดชെเดുเดจ്เดจുเดตെเดจ്เดจ് เด เดเดฆാเดนเดฐเดฃเด്เดเดณിเตฝ เดจിเดจ്เดจ് เดต്เดฏเด്เดคเดฎാเดും. เด เดจാเดฒ് เดตിเดญാเดเด്เดเดณിเตฝ เดธംเดญเดตിเด്เดുเดจ്เดจ เด เดคേ เดช്เดฐเดตเตผเดค്เดคเดจเดตുเดฎാเดฏി เดฌเดจ്เดงเดช്เดชെเด്เด เดฐเดธീเดคുเดเดณുเดെเดฏും เดെเดฒเดตുเดเดณുเดെเดฏും เดเดณുเดช്เดชเดค്เดคിเดฒുเดณ്เดณ เดฌเดจ്เดงം เดเดฑเดช്เดชാเด്เดാเดจാเดฃിเดค്.
(d) As exceptions to this general principle of assigning code numbers there are a few cases of functional Major heads which do not appear in all the four sections. In other words, major heads of the same description would appear only in the appropriate sections.
MAJOR, MINOR AND DETAILED HEADS
(เด) เด เด്เดൗเดฃ്เดുเดเดณിเดฒെ เดตเตผเด്เดീเดเดฐเดฃเดค്เดคിเดจ്เดฑെ เดช്เดฐเดงാเดจ เดฏൂเดฃിเดฑ്เดฑ് เดฎൈเดจเดฐ് เดนെเดกുเดเดณാเดฏി เดตിเดญเดിเด്เดเดช്เดชെเดുเดจ്เดจ เดฎേเดเดฐ് เดนെเดกുเดเดณാเดฏിเดฐിเด്เดും. เด เดตเดฏിเตฝ เดเดฐോเดจ്เดจിเดจും เดจിเดฐเดตเดงി เดธเดฌോเตผเดกിเดจേเดฑ്เดฑ് เดนെเดกുเดเตพ เดเดฃ്เดാเดฏിเดฐിเด്เดും, เด เดต เดธാเดงാเดฐเดฃเดฏാเดฏി เดธเดฌ് เดนെเดก്เดธ് เดเดจ്เดจเดฑിเดฏเดช്เดชെเดുเดจ്เดจു. เดธเดฌ്เดฌ് เดนെเดกുเดเดณെ เดกീเดฑ്เดฑെเดฏ്เดฒ്เดก് เดนെเดกുเดเดณാเดฏി เดคിเดฐിเด്เดിเดฐിเด്เดുเดจ്เดจു. เดിเดฒ เดธเดฎเดฏเด്เดเดณിเตฝ major headเดเดณെ minor headเดณാเดฏി เดตിเดญเดിเด്เดുเดจ്เดจเดคിเดจുเดฎുเดฎ്เดช് sub major headเดเดณാเดฏി เดคിเดฐിเด്เดിเดฐിเด്เดുเดจ്เดจു.
Sectors, , Major heads, Minor Heads, Sub Heads, Detailed Headsเดเดจ്เดจിเดต เดเดฐുเดฎിเด്เด് เดตเตผเด്เดീเดเดฐเดฃ เดเดเดจเดฏുเดെ เด เด്เด് เดคเดฒเด്เดเดณിเดฒുเดณ്เดณ(five ties) เด്เดฐเดฎീเดเดฐเดฃเดฎാเดฃ്.
เด เด്เดൗเดฃ്เด് เดോเดกിเดฒേเด്เดുเดณ്เดณ เด เดจുเดฌเดจ്เดงം 2, เดตാเดฒ്เดฏം I. เดเดฒ്เดฒാ เด เด്เดൗเดฃ്เด്เดฑെเด്เดോเตผเดกുเดเดณിเดฒും Major, Minor Heads of accountเดจ്เดฑെ Major, Minor Heads เดชเด്เดിเดเดฏിเตฝ เดാเดฃിเด്เดിเดฐിเด്เดുเดจ്เดจ เดൃเดค്เดฏเดฎാเดฏ เด്เดฐเดฎเดค്เดคിเตฝ เด്เดฐเดฎീเดเดฐിเด്เดും. เดจിเตผเดฆ്เดฆേเดถിเด്เดിเดฐിเด്เดുเดจ്เดจ เดตเตผเด്เดീเดเดฐเดฃംMajor Heads เดจ് เดจเตฝเดിเดฏിเด്เดുเดณ്เดณ เดോเดก് เดจเดฎ്เดชเดฑുเดเตพ เดเตพเดช്เดชെเดെ เดเตผเดถเดจเดฎാเดฏി เดชാเดฒിเด്เดเดฃം. เดธംเด്เดฏเดฏിเดฒും เดจാเดฎเดเดฐเดฃเดค്เดคിเดฒും เดชൂเตผเดฃ്เดฃเดฎാเดฏ เดเดเตผเดทเดเดค്เดตം Minor Head เดเดณുเดെ เดเด്เดം เดตเดฐെ เด เดค്เดฏാเดตเดถ്เดฏเดฎാเดฏ เดตเตผเด്เดീเดเดฐเดฃเดฎാเดฃ്.
เดเตบเดธോเดณിเดกേเดฑ്เดฑเดก് เดซเดฃ്เดിเดฒെ เดธെเด്เดทเดจുเดเดณിเดฒും เดธെเด്เดเดฑുเดเดณിเดฒും เดเตพเดช്เดชെเดുเดจ്เดจ Major Heads of account เดชൊเดคുเดตെ เดธเตผเด്เดാเตผ เดจเตฝเดുเดจ്เดจ เดตിเดตിเดง เดธേเดตเดจเด്เดเดณാเดฏ เด เด്เดฐിเดเตพเด്เดเตผ, เดกിเดซเตปเดธ് เดฎുเดคเดฒാเดฏเดตเดฏാเดฃ്.
Major Head เดช്เดฐเดคിเดจിเดงാเดจം เดെเดฏ്เดฏുเดจ്เดจ เดുเดฎเดคเดฒเดเดณിเดฒെ เดฒเด്เดท്เดฏเด്เดเดณ് เดจേเดുเดจ്เดจเดคിเดจാเดฏി เดเดฑ്เดฑെเดുเดค്เดคിเด്เดുเดณ്เดณ เดช്เดฐോเด്เดฐാเดฎുเดเดณെ เดธൂเดിเดช്เดชിเด്เดുเดจ്เดจു.
เด เดตเดฏ്เด്เด് เดീเดดിเดฒുเดณ്เดณ เดฎൈเดจเดฐ്เดนെเดก്, Major Head เดช്เดฐเดคിเดจിเดงാเดจം เดെเดฏ്เดฏുเดจ്เดจ เดുเดฎเดคเดฒเดเดณിเดฒെ เดฒเด്เดท്เดฏเด്เดเดณ് เดจേเดുเดจ്เดจเดคിเดจാเดฏി เดเดฑ്เดฑെเดുเดค്เดคിเด്เดുเดณ്เดณ เดช്เดฐോเด്เดฐാเดฎുเดเดณെ เดธൂเดിเดช്เดชിเด്เดുเดจ്เดจു.
.เดเดฐു เดช്เดฐോเด്เดฐാเดฎിเตฝ เดจിเดฐเดตเดงി เดธ്เดീเดฎുเดเดณോ เดช്เดฐเดตเตผเดค്เดคเดจเด്เดเดณോ เด เดเด്เดിเดฏിเดฐിเด്เดാം, เดเดต เดธാเดงാเดฐเดฃเดฏാเดฏി เดช്เดฐോเด്เดฐാം เดช്เดฐเดคിเดจിเดงീเดเดฐിเด്เดുเดจ്เดจเดค് Minor Head เดจു เดคാเดดെเดฏുเดณ്เดณ Sub Major Head (4th tier)
In certain cases, especially in regard to non-developmental expenditure or expenditure of an administrative nature, the sub-heads denote the components of a programme such as or the different wings of administration. As schemes, activities or organisation under various programmes differ from State to State/Centre, a uniform classification by sub-heads for all the Governments has not been prescribed. The Central and State Governments and the Accountants General may determine the sub-heads below the minor heads, to meet the local or special requirements of each Government. In determining the sub heads, the following guiding principles should be observed:—
เดตിเดตിเดง เดช്เดฐോเด്เดฐാเดฎുเดเตพเด്เด് เดീเดดിเดฒുเดณ്เดณ เดธ്เดീเดฎുเดเตพ, เดช്เดฐเดตเตผเดค്เดคเดจเด്เดเตพ เด เดฒ്เดฒെเด്เดിเตฝ เดเตผเดเดจൈเดธേเดทเตป เดเดจ്เดจിเดต เดธംเดธ്เดฅാเดจเด്เดเดณിเตฝ เดจിเดจ്เดจും เดธംเดธ്เดฅാเดจเดค്เดคിเดฒേเด്เด് / เดേเดจ്เดฆ്เดฐเดค്เดคിเตฝ เดจിเดจ്เดจും เดต്เดฏเดค്เดฏเดธ്เดคเดฎാเดฏเดคിเดจാเตฝ, เดเดฒ്เดฒാ เดธเตผเด്เดാเดฐുเดเตพเด്เดും subheads เดเดฐു เดเดീเดൃเดค เดตเตผเด്เดീเดเดฐเดฃം เดจിเตผเดฆ്เดฆേเดถിเด്เดിเด്เดിเดฒ്เดฒ.
เดเดฐോ เดเดตเตบเดฎെเดจ്เดฑിเดจ്เดฑെเดฏും เดช്เดฐാเดฆേเดถിเด เด เดฒ്เดฒെเด്เดിเตฝ เดช്เดฐเดค്เดฏേเด เดเดตเดถ്เดฏเด്เดเตพ เดจിเดฑเดตേเดฑ്เดฑുเดจ്เดจเดคിเดจാเดฏി เดേเดจ്เดฆ്เดฐ-เดธംเดธ്เดฅാเดจ เดธเตผเด്เดാเดฐുเดเตพเด്เดും เด เด്เดൗเดฃ്เดเดจ്เดฑ്เดธ് เดเดจเดฑเดฒിเดจും minor headเดเตพเด്เด് เดคാเดดെเดฏുเดณ്เดณ sub headเดเดณെ เดจിเตผเดฃ്เดฃเดฏിเด്เดാം. Sub headเดเตพ เดจിเตผเดฃ്เดฃเดฏിเด്เดുเดจ്เดจเดคിเตฝ, เดเดจിเดช്เดชเดฑเดฏുเดจ്เดจ เดฎാเตผเด്เดเดจിเตผเดฆ്เดฆേเดถ เดคเดค്เดตเด്เดเตพ เดชാเดฒിเด്เดเดฃം
(i) Homogeneous schemes under a programme, especially those, involving small outlays, should be grouped into suitable sub-heads.
(i) เดเดฐു เดช്เดฐോเด്เดฐാเดฎിเดจ് เดീเดดിเดฒുเดณ്เดณ เดเดเดคാเดจเดฎാเดฏ เดธ്เดീเดฎുเดเตพ, เดช്เดฐเดค്เดฏേเดിเด്เดും เดെเดฑിเดฏ เดตിเดนിเดคം เดเตพเด്เดൊเดณ്เดณുเดจ്เดจเดตเดฏെ เดเดിเดคเดฎാเดฏ subheadเดเดณാเดฏി เดคเดฐംเดคിเดฐിเด്เดเดฃം
(ii) The sub-heads should not be multiplied unnecessarily; new ones are to be opened only when necessary.
Sub headเดเดณെ เด เดจാเดตเดถ്เดฏเดฎാเดฏി เดตเตผเดฆ്เดงിเดช്เดชിเด്เดเดฐുเดค്; เดเดตเดถ്เดฏเดฎുเดณ്เดณเดช്เดชോเตพ เดฎാเดค്เดฐം เดชുเดคിเดฏเดต เดคുเดฑเด്เดเดฃം
(iii) In certain cases the grounds for opening specific sub-heads below the minor heads have been indicated in the General Directions in the List of Major and Minor Heads of Account and in the various Notes below the major heads in that List; these directions should be followed wherever necessary.
เดിเดฒ เดธเดจ്เดฆเตผเดญเด്เดเดณിเตฝ, minor headเดเตพเด്เด് เดคാเดดെเดฏുเดณ്เดณ เดจിเตผเดฆ്เดฆിเดท്เด sub head เดคുเดฑเด്เดുเดจ്เดจเดคിเดจുเดณ്เดณ เด เดിเดธ്เดฅാเดจം เดช്เดฐเดงാเดจ, minor heads of account เดเดณുเดെ เดชเด്เดിเดเดฏിเดฒെ เดชൊเดคു เดจിเตผเดฆ്เดฆേเดถเด്เดเดณിเดฒും เด เดชเด്เดിเดเดฏിเดฒെ Minor Headเดเดณ്เด്เด് เดคാเดดെเดฏുเดณ്เดณ เดตിเดตിเดง เดുเดฑിเดช്เดชുเดเดณിเดฒും เดธൂเดിเดช്เดชിเด്เดിเดฐിเด്เดുเดจ്เดจു; เดเดตเดถ്เดฏเดฎുเดณ്เดณിเดเดค്เดค് เด เดจിเตผเดฆ്เดฆേเดถเด്เดเตพ เดชാเดฒിเด്เดเดฃം.
(c) The detailed head, the fifth and the last tier of classification, constitutes the object classification. On the expenditure side of the accounts, particularly in respect of the heads of account within the Consolidated Fund, the detailed heads are primarily meant for itemised control over expenditure and indicate the nature of expenditure on a scheme or activity or organisation in terms of inputs such as salaries, office expenses, grants-in-aid, loans, investments, etc.
detailed head, เดตเตผเด്เดീเดเดฐเดฃเดค്เดคിเดจ്เดฑെ เด เด്เดാเดฎเดค്เดคെเดฏും เด เดตเดธാเดจเดค്เดคെเดฏും เดจിเดฐเดฏാเดฃ് เดเดฌ്เดเด്เดฑ്เดฑ് เดตเตผเด്เดീเดเดฐเดฃം. เด เด്เดൗเดฃ്เดുเดเดณുเดെ เดെเดฒเดต് เดญാเดเดค്เดค്, เดช്เดฐเดค്เดฏേเดിเด്เดും consolidated fund เดฒെ เด เด്เดൗเดฃ്เด് เดฎേเดงാเดตിเดเดณെ เดธംเดฌเดจ്เดงിเด്เดിเดเดค്เดคോเดณം, detailed head,เดเดณ് เดช്เดฐാเดฅเดฎിเดเดฎാเดฏി เดെเดฒเดตിเดจ്เดฑെ เดฎേเดฒുเดณ്เดณ เดจിเดฏเดจ്เดค്เดฐเดฃเดค്เดคിเดจാเดฏി เดเดฆ്เดฆേเดถിเด്เดുเดณ്เดณเดคാเดฃ്, เดเดช്เดชം เดเตปเดชുเด്เดുเดเตพ เดเดฃเด്เดിเดฒെเดുเดค്เดค് เดเดฐു เดธ്เดീം เด เดฒ്เดฒെเด്เดിเตฝ เดเด്เดฑ്เดฑിเดตിเดฑ്เดฑി เด เดฒ്เดฒെเด്เดിเตฝ เดเตผเดเดจൈเดธേเดทเดจ്เดฑെ เดെเดฒเดตിเดจ്เดฑെ เดธ്เดตเดญാเดตം เดธൂเดിเดช്เดชിเด്เดുเดจ്เดจു. เดถเดฎ്เดชเดณം, เดเดซീเดธ് เดെเดฒเดตുเดเตพ, เดงเดจเดธเดนാเดฏം, เดตാเดฏ്เดชเดเตพ, เดจിเด്เดทേเดชเด്เดเตพ เดฎുเดคเดฒാเดฏเดต.
เดเดตเตบเดฎെเดจ്เดฑിเดจ്เดฑെ เด്เดฐാเดจ്เดฑുเดเดณുเดെ เดเดตเดถ്เดฏเด്เดเตพเด്เดാเดฏി เดตിเดจിเดฏോเดเดค്เดคിเดจ്เดฑെ เดช്เดฐാเดฅเดฎിเด เดฏൂเดฃിเดฑ്เดฑുเดเดณും เดเตพเดช്เดชെเดുเดจ്เดจു.. เดเดตเตบเดฎെเดจ്เดฑിเดจ്เดฑെ เดช്เดฐเดตเตผเดค്เดคเดจเด്เดเดณിเดฒെ เดชൊเดคുเดตാเดฏ เดെเดฒเดตുเดเตพ เดเตพเด്เดൊเดณ്เดณുเดจ്เดจ standard detailed headเดเดณുเดെ เดชเด്เดിเด เด เด เดง്เดฏാเดฏเดค്เดคിเดฒെ เด เดจുเดฌเดจ്เดง เดฌി เดฏിเตฝ เดจเตฝเดിเดฏിเดฐിเด്เดുเดจ്เดจു.
เด เดชเด്เดിเดเดฏിเตฝ เดാเดฃിเด്เดിเดฐിเด്เดുเดจ്เดจ heads เดเดฒ്เดฒാ เดธเตผเด്เดാเดฐുเดเดณും เด ംเดീเดเดฐിเด്เดേเด്เดാം. เดിเดฒ เดตเดുเดช്เดชുเดเดณിเดฒെ เดจിเตผเดฆ്เดฆിเดท്เด เดคเดฐം เดെเดฒเดตുเดเตพ เดตเดนിเด്เดുเดจ്เดจเดคിเดจ് เดเดตเดถ്เดฏเดฎാเดฏ เด เดงിเด detailed headเดเดณും เดเดฐംเดญിเด്เดാം.. เดเดจ്เดจിเดฐുเดจ്เดจാเดฒും, detailed head เด เดจാเดตเดถ്เดฏเดฎാเดฏി เดตเตผเดฆ്เดงിเด്เดാเดคിเดฐിเด്เดാเตป เดถ്เดฐเดฆ്เดงിเด്เดเดฃം.
เดเดคെเด്เดിเดฒും เดชുเดคിเดฏ เดฎേเดเตผ เดนെเดก് เด เดฒ്เดฒെเด്เดിเตฝ เดฎൈเดจเตผ เดนെเดก് เด เดตเดคเดฐിเดช്เดชിเด്เดുเดจ്เดจเดคും เดจിเดฒเดตിเดฒുเดณ്เดณ เดเดคെเด്เดിเดฒും เดนെเดกുเดเดณുเดെ เดจാเดฎเดเดฐเดฃം เดจിเตผเดค്เดคเดฒാเด്เดുเดเดฏോ เดฎാเดฑ്เดฑുเดเดฏോ เดെเดฏ്เดฏുเดจ്เดจเดคിเดจ് เดംเด്เดฐോเดณเตผ, เดเดกിเดฑ്เดฑเตผ เดเดจเดฑเดฒിเดจ്เดฑെ เด เดจുเดฎเดคി เดเดตเดถ്เดฏเดฎാเดฃ്, เด เดตเตผ เดเดตเดถ്เดฏเดฎുเดณ്เดณിเดเดค്เดค് เดฐാเดท്เด്เดฐเดชเดคിเดฏുเดെ เด เดจുเดฎเดคി เดจേเดും. เดฎുเดเดณിเดฒുเดณ്เดณ เดเตผเด്เดിเด്เดിเตพ 26 (เดธി) เตฝ เดชเดฑเด്เดിเดฐിเด്เดുเดจ്เดจ เดคเดค്เดค്เดตเด്เดเตพ เดฎเดจเดธ്เดธിเตฝ เดตเด്เดുเดൊเดฃ്เด്, เดจിเตผเดฆ്เดฆിเดท്เด เดตിเดถเดฆเดฎാเดฏ เดเดฒ്เดฒാ เดนെเดกുเดเดณും เดคുเดฑเด്เดാเดจും เดคിเดเด്เดും เดเดตเดถ്เดฏเดฎുเดณ്เดณിเดเดค്เดค് เดเดคെเด്เดിเดฒും เดชുเดคിเดฏ เดตിเดถเดฆเดฎാเดฏ เดคเดฒ เดคുเดฑเด്เดാเดจും เด เด്เดൗเดฃ്เดเดจ്เดฑ് เดเดจเดฑเดฒിเดจ് เดตിเดตേเดเดจാเดงിเดാเดฐം เดเดฃ്เดാเดฏിเดฐിเด്เดും. เดൂเดാเดคെ, เดเดจിเดช്เดชเดฑเดฏുเดจ്เดจ เดคเดค്เดตเด്เดเดณും เดจിเดฐീเด്เดทിเด്เดเดฃം.
เดฎേเดเตผ, เดฎൈเดจเตผ เดนെเดก്เดธ് เดฒിเดธ്เดฑ്เดฑിเดฒെ เดจിเตผเดฆ്เดฆേเดถเด്เดเตพ เดตเดดി เดംเดช്เด്เดฐോเดณเดฐ്& เดเดกിเดฑ്เดฑเตผ เดเดจเดฑเดฒ് เดเดฐു เดช്เดฐเดค്เดฏേเด เดฎൈเดจเตผ เดนെเดกിเดจ് เดീเดดിเตฝ เดธ്เดฅാเดชിเด്เดിเดฐിเด്เดുเดจ്เดจ เดเดฐുsub head เด เดฒ്เดฒെเด്เดിเตฝ detailed head เดฎเดฑ്เดฑൊเดฐു minor head เดจു เดീเดดിเตฝ เดธ്เดฅാเดชിเด്เดാเตป เดชാเดിเดฒ്เดฒ;
Minor head of expenditure เดจു เดീเดดിเดฒുเดณ്เดณ เดธเดฌ് เดนെเดก്เดธ് เด เด്เดൗเดฃ്เดുเดเดณിเตฝ เด്เดฐเดฎീเดเดฐിเด്เดเดฃം, เดเดฐോ เดฏൂเดฃിเดฑ്เดฑ് เดตിเดจിเดฏോเดเดค്เดคിเดจും เดീเดดിเดฒുเดณ്เดณ เดെเดฒเดตുเดเตพ เดธเตผเด്เดാเตผ เดാเดฒാเดാเดฒเด്เดเดณിเตฝ เดจിเตผเดฆ്เดฆേเดถിเด്เดുเดจ്เดจเดคുเดชോเดฒെ เดช്เดฐเดค്เดฏേเดം เดช്เดฐเดฆเตผเดถിเดช്เดชിเด്เดും.
ANNEXURE—A
(See Article 25)
List of Sections/Sectors/Sub-sectors under Main Divisions of Accounts
1. Crop Husbandry and allied services fall under............ Sector:
(A) General Services
(B) Social and Community Services
(C) Economic Services
(D) Grants in-aid and Contributions
2. Suspense Account is classified under: :
(A) Consolidated Fund
(B) Contingency Fund
(C) Public Account
(D):Others
3.Subscription to General Provident Fund is accounted under:
(A) Revenue Receipts
(B) Capital Receipts
(C) Public Account
(D) None of the above
4.Defence Service fall under sectors:
(A) General Services .
(B) Social and Community Services
(C) Economic Services
(D) Public Debt
5..Revenue receipts of a Government comprises of:
(A) Tax only
(B) Non-tax only
(C) Grants-in-aid
(D) All the above
๐Exchange Accounts are accounted under ............sector:
(A) Reserve Funds
(B) Deposits and Advances
(C) Suspense and Miscellaneous
(D) Remittances
(D) Remittances
the scope of standard detailed heads
1 SALARIES will include, pay, allowances in all forms paid to officers and staff, and the expenses on leave travel concession. This object classification will also be utilised for recording expenditure on emoluments and allowances of Heads of States and other High Digniteria. In cases, where it is decided by some State Governments to indicate in accounts the details of Salaries such as Pay of Officers, Pay of Establishment, Allowances and Honoraria, etc., for statistical information, detailed heads may be opened accordingly in lieu of ‘Salaries’.
2 WAGES will include wages of labourers and of staff at present paid out of contingencies.
3 TRAVEL EXPENSES will cover all expenses on account of travel on duty including conveyance and fixed travelling allowances but excluding leave travel concession which falls under “Salaries”.
4 MEDICAL REIMBURSEMENT will include all expenditure on account of reimbursement of medical expenses of Government servants.
5.OFFICE EXPENSES will include all contingent expenditure for running an office, such as furniture, postage, purchase of and maintenance of office machines and equipment liveries, hot and cold weather charges (excluding wages of staff paid from contingencies) telephones, electricity and water charges, stationery, printing of forms, purchase of and maintenance of staff cars and other vehicles for office use, as distinct from vehicles for functional purposes like Ambulance Vans, etc. (vide 16). 6. PAYMENT FOR PROFESSIONAL AND SPECIAL SERVICES will include charges for legal services, consultancy fees, remuneration to examiners, invigilators etc., for conducting examinations, remuneration to casual artists by the All India Radio and all other types of remuneration for professional services. It will also include payment for services rendered, supplies made by other departments such as Railway, Police etc…………….., a distinction being made in respect of supplies made or service rendered for the running of an office in which case the expenditure will be recorded under “Office Expenses”
7 RENT, RATES AND TAXES/ROYALTY will include payment of rent for hired buildings, municipal rates and taxes etc. It will also include lease charges for land.
8. PUBLICATIONS will include expenditure on printing of office codes and manuals and other documents, whether priced or non-priced but will exclude expenditure on printing of publicity material. This will also include discounts to agents on sales. This head is to be operated only where cost of printing is borne by the respective departments.
9. ADVERTISING sales and publicity expenses will include commission to Agents and printing of publicity material.
10 ****************
11 ****************
12. HOSPITALITY EXPENSES/SUMPTUARY ALLOWANCES ETC. HOSPITALITY EXPENSES will include entertainment allowances of high dignitaries etc. Expenditure on refreshments served in inter-departmental meetings, conferences etc., will however, be recorded under “Office Expenses”.
15. ****************
14.MAJOR WORKS/MINOR WORKS will be classified with reference to the classification of major/minor works in Central Public Works Account Code. This will also include the cost of acquisition of land and structures.
15. *************
16. MACHINERY AND EQUIPMENT/TOOLS AND PLANT will include machinery equipment, apparatus etc., other than those required for the running of an office (vide 5) and Special tools and plant acquired for specific works.
17. MOTOR VEHICLES will include purchase and maintenance of transport vehicles such as ambulance vans which are used for functional activities, as distinct from those used for running an office.
18. MAINTENANCE will record expenditure on maintenance of works, machinery and equipment (covered under items 14, 15 and 16). It will also include repairs incidental to maintenance.
19. *************
20. ************
21. PURCHASE OF MILK will include all expenditure on purchase of milk (including subsidy on Milk) in respect of Government Milk Schemes.
22 INTEREST/DIVIDEND will include interest on capital, discount on loans.
23. PENSION/GRATUITIES will include donations to service funds and contributions to Contributory Provident Funds.
24. **********
25. INTER ACCOUNT TRANSFERS will include transfer to and from Reserve Funds etc.
26. WRITES OFF/LOSSES will include writes off of irrecoverable loans. Losses will include trading losses.
27. ***********
28. OTHER CHARGES: A residuary head. This will also include rewards and prizes
๐๐๐๐
KERALA BUDGET MANUAL
8 . Main divisions of account
(1) Revenue and(2) Capital, Public debt, loans etc.
- Receipt Heads (Revenue Account) and [=Revenue Receipt]
- Expenditure Heads (Revenue Account) [=Revenue Expenditure]
- The first section—Receipt Heads (Capital Account)—deals with receipts of a capital nature which cannot be applied as set-off to capital expenditure. [=Capital Receipt]
- The second section—Expenditure Heads (Capital Account)—deals with expenditure met usually from borrowed funds, with the object of either increasing concrete assets of material and permanent character (e.g., construction of a dam), or reducing recurring liabilities. It also includes receipts of a capital nature, intended to be applied as a set-off to capital expenditure. [=Capital expenditure]
- The third section Public Debt, Loans and Advances, etc.— comprises mainly loans raised by Government and their repayment, and loans and advances made by Government and their recovery.
Thus, the section
- A. Tax Revenue,
- B. Non-tax Revenue, and
- C. Grants-in-aid and Contributions.
- A. General Services,
- B. Social and Community Services,
- C. Economic Services, and
- D. grant-in¬aid and Contributions.
“Expenditure Heads (Capital Account)” also, the sectors being(4)
- “A. Capital Account of General Services”,
- “B. Capital Account of Social and Community Services”,
- “C. Capital Account of Economic Services”, and
- “D. Grants-in-aid and Contributions”.
The section
Part III of Government accounts—
I. Small Savings, Provident Funds, etc.,J. Reserve Funds,K. Deposits and Advances,L. Suspense and Miscellaneous,M. Remittances, andN. Cash Balance.
Each sector has been assigned a distinguishing prefix—a CAPITAL LETTER of the alphabet.
Thus, the three sectors in the section
the four sectors in the section
and the sectors comprising the remaining sections/divisions the letters A to N.
(a) Organs of State,(b) Fiscal Services,(c) Interest payments and servicing of debt,(d) Administrative Services,(e) Pensions and Miscellaneous General Services, and(f) Defence Services, and
the sector “G. Economic Services” seven—(
(a) General Economic Services,(b) Agriculture and Allied Services,(c ) Industry and Minerals,(d) Water and Power Development.(e) Transport and Communications,(f) Railways and(g) Posts and Telegraphs.
The different divisions of account and the various sections, sectors, and sub-sectors thereunder are shown in Appendix I.
(3) In the accounts, the main unit of classification is the major head, which forms the second tier of classification.
The major heads falling within the sections “Revenue Receipts”, “Revenue Expenditure”, “Capital Expenditure”, and “Public Debt, Loans and Advances, etc.”, in the Consolidated Fund generally correspond to the 'functions' of Government, and indicate the different services provided by Government, like Education, Medical, Housing, etc.
Each major head is allotted a code number, which is a four-digit Arabic number for purposes of identification.
Thus taking the function 'Housing' as an example,
the corresponding major heads in the four sections
“Revenue Receipts”,
“Revenue Expenditure”,
“Capital Expenditure”, and
“Public Debt, Loans and Advances, etc.”,
For example, under the major head “2080. Medical”, there are two sub-major heads—
A, Allopathy andB. Other Systems of Medicine—
The minor heads below the major heads falling within the sections
“Revenue Receipts”, “Revenue Expenditure”, “Capital Expenditure”, and “Public Debt Loans and Advances, etc., generally identify the programmes undertaken by Government to achieve the objectives of the function represented by the major head.
For example,
(5) A list of the major and minor heads authorised to be operated in the State's accounts is given is Appendix 2 (published separately) . In all account records, the major and minor heads should be arranged in exactly the same order as in this appendix. The introduction of any new major head or minor head, and the abolition or change in nomenclature of any existing head will require the approval of the Comptroller and Auditor General of India, who will obtain the approval of the President, where necessary.
For example, the programme for the prevention and control of diseases may consist of schemes for the eradication of Malaria, control of Tuberculosis, eradication of Smallpox, control of Leprosy, and the like. Accordingly, the sub-heads under the minor head “Prevention and control of diseases may” include “National Malaria Eradication Programme”, “B. C. G. Vaccination”, “Smallpox Eradication”, and “Leprosy Control Schemes—S. E. T. Centers”. In certain cases, especially in the case of non-developmental expenditure of expenditure of an administrative nature, the sub-heads denote the components of a programme, such as ‘organisations’ or the different ‘wings of administration’. The State Government and the Accountant General are free to determine the sub-heads below a minor head, so as to meet local or special requirements, bearing in mind the following guiding principles:—
For the purpose of department control, it is necessary to analyse the expenditure on a scheme in terms of inputs such as salaries, grants-in-aid, investments etc. On the expenditure side of the accounts, particularly in respect of heads of account within the Consolidated Fund, the detailed heads are, therefore, meant primarily for itemised control over expenditure, and indicate the nature of expenditure on a scheme, activity, or organisation, in terms of the inputs. A list of ‘standard’ detailed heads, capable of adoption by all Governments and representing the common items of Government expenditure, is given in Appendix 3, with notes explaining their scope. Additional detailed heads (other than those included in Appendix 3), found absolutely necessary to distinctly exhibit specific types of expenditure in certain departments, may also be opened, care being taken to check unnecessary proliferation. The Estimating Officers will include the necessary detailed heads in the Departmental Estimates, which will be scrutinised and approved by the Administrative Departments and the Finance Department, at the stage of preparation of the budget. After the budget documents for the year are printed, the finance Department or the Accountant General may authorise the opening of additional detailed heads is sanctioned by the Finance Department, a copy of the order should be endorsed to the Accountant General, for incorporation of the new detailed heads in the accounts.
๐๐๐๐
INTRODUCTION TO INDIAN GOVERNMENT ACCOUNTS&AUDIT
CHAPTER 7
STRUCTURE OF
GOVERNMENT ACCOUNTS
7.1 One of the most distinctive features of the system of Government Accounts in India is the minute elaboration with which the Financial transactions of Government under both receipts and payments, are differentiated and classified.
Principles of Classification
Form of Accounts- Main Division of Accounts
Sectors and Sub-sectors of Accounts
(b) In Part II-Contingency Fund, there is a single Major Head and all the transactions met out of the Contingency Fund will be recorded under it.
(c) In the case of Part-III- Public Account, the transactions are grouped into sectors and sub-sectors which will be further sub-divided into Major Heads of Account. The Sectors /Sub-sectors will be distinguished by letters of the alphabet.
Major, Minor and Detailed Heads
(b) Major Heads of account falling within the Consolidated Fund generally correspond to ‘Functions’ of Government such as different services like ‘Agriculture’ ‘Defence’ provided by Government , while minor heads subordinate to them identify the programme undertaken to achieve the objectives of the function represented by the major head. A programme may consist of a number of schemes or activities and these generally, correspond to sub-heads below the minor head represented by the programme. In certain cases, especially in regard to non-developmental expenditure or expenditure of an administrative nature, the sub-heads may denote the components of a programme, such as Organizations or the different Wings of Administration.
Note 1-
With effect from 1st January 1982 and in the case of Jammu and Kashmir, Maharashtra, Manipur and Sikkim from 15th January 1982, State Governments have been entrusted with their consent, in the terms of clause (1) of Article 258 of the Constitution, the functions of the Central Government under Article 150 of the Constitution in so far as such functions relate to the opening of sub-heads of accounts under the various Major and Minor Heads of Accounts in the State concerned, subject to the following conditions:(i) Orders issued by a State Government for opening sub-heads and detailed heads are consistent with the directions issued by the Central Government from time to time.(ii) No sums shall be paid by the Central Government to the State Government concerned in respect of any extra costs of Administration incurred by the State in connection with the exercise of the functions so entrusted.
Note 2-
With effect form 1st April 1987 the President in terms of clause (1) of Article 239 of the Constitution, has directed the Administrators of the Union Territories of Arunachal Pradesh, Daman and Diu, and Pondicherry, subject to his control, also to discharge the functions of the Central Government under Article 150 of the Constitution in so far as such functions relate to the opening of sub-heads and detailed heads of account under the various Major and Minor heads of account within their respective territories subject to the following conditions:
(i) the said discharge of functions shall be subject to the forms prescribed by the President under Article 150; and
(ii) No sums shall be paid by the Central Government to the Union Territory concerned in respect of any extra cost of administration incurred in connection with the said discharge of functions.
Codification of heads of Accounts
Expenditure Heads (Revenue Section),
Expenditure Heads (Capital Section) and ‘Loans and Advances’
This is illustrated by the following examples: -
Function | Major head code in the section for | ||||
Receipt Heads Revenue Account | Expenditure Heads Revenue Account | Expenditure Heads Capital Account | Loans & Advances | ||
1. | Medical & Public Health | 0210 | 2210 | 4210 | 6210 |
2. | Shipping | 1052 | 3052 | 5052 | 7052 |
Standard 3 digit code | Common nomenclature |
001 | Direction and Administration |
003 | Training |
004 | Research |
005 | Investigation |
010 | Minimum needs Programme |
050 | Land |
051 | Construction |
052 | Machinery and Equipment |
150 | Assistance to I.C.A.R. |
190 | Assistance to Public Sector and Other undertakings, |
798 | International Cooperation |
799 | Suspense |
800 | Other Receipts, Other Deposits, Other Loans, Other Grants. Other Expenditure etc. |
Classification of expenditure as ‘Charged’ or as ‘Voted’
Basis of classification
7.10 As a general rule, the classification of transactions in Government accounts, shall have closer reference to the function, programme and activity of the government and the object of the revenue or expenditure, rather than the department in which the revenue or expenditure occurs. This principle is, however, subject to such exceptions as may be authorized specially in any individual case or class of cases e.g. receipts representing ‘Interest’ are shown under “0049- Interest Receipts”and expenditure on the maintenance and repairs of the non-Residential buildings under the administrative control of the Public Works Department are shown under the major head “2059- Public Works” irrespective of the functions to which they relate.
Allocation between capital and revenue expenditure on a capital scheme
1. How many Major Heads are there under Part II-Contingency Fund?
(A) 2
(B) 3
(C) 6
(D) 1
2 Which among the following is NOT the responsibility of Commercial Audit Organization of Indian Audit and Accounts Department The Organization is responsible for:
(A) Audit of transactions of Government Companies/Corporation which finds final expression in an Annual Audit Report bringing out selected topics of interest relating to them
(B) In-depth performance appraisals of selected Companies/ Corporations; each such appraisal takes the form of a separate Audit Report
(C) Preparation of a report on systems deficiencies reported by Chartered Accountants on the basis of directions by the Comptroller and Auditor General
(D) Authorizing pay and allowances of officers and staff of public sector undertakings
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.